Monday, December 15, 2008

assalamualaikum... pada minggu lalu, saya telah belajar tentang graviti dalam kelas arab. di dalam kelas, saya dan rakan-rakan telah berbincang tentang perbualan antara seorang ayah dan anaknya di dalam buku teks. dalam perbualan tersebut, anak itu, bertanya kepada ayahnya mengapa buah durian tidak jatuh ke atas. ayahnya memberi jawapan dengan mengatakan yang buah itu berat. walaubagaimanapun, anak itu menidakkan jawapan ayahnya dengan memberi penerangan tentang graviti. banyak yang perkataan baru yang saya belajar melalui teks ini. contohnya, 'jazibiyyah', graviti dan 'taratafi'u', menaik. selain itu, saya juga telah belajar tentang penggunaan jamak. walaubagaimanapun, saya tidak begitu memahami pelajaran tersebut. mungkin sebab kurang hafalan dan vocab dalam bahasa arab.

No comments: